Everything Is Fucked
Kapitola 1
- Lidé potřebují naději pro to, aby mohli žít
- Opak spokojenosti není smutek nebo vztek, ale beznaděj
- Beznaděj je příčinou deprese, úzkosti, atp. – závislosti, obsese atp. jsou pokusy mozku najít naději
- Věřící páchají méně sebevražd než nevěřící, pravděpodobně kvůli naději
- Paradox pokroku – čím lépe nám je, tím více jsme depresivní a úzkostliví
- Čím bohatší a bezpečnější je místo, kde žijeme, tím větší máme šanci, že spácháme sebevraždu
- Argument: Čím lépe se máme, tím více toho můžeme ztratit, a proto se cítíme hůř
- 3 podmínky pro naději:
- Pocit kontroly nad svým životem
- Přesvědčení o hodnotě toho, co děláme
- Komunita, která sdílí stejné hodnoty
Kapitola 2
-
Lobotomie byla nejdřív určená pro léčbu úzkostí a deprese, ale později se ukázalo, že dělá z lidí „zombies“, proto se od ní upustilo
-
„Klasické přesvědčení“ – pokud něco nedokážeme udělat, jsou na vině emoce
-
Emoce nás vybízejí k akci a naopak
-
Řídí nás emoce, rozum jen radí, kam směřovat – emoce nejsou přebít rozumem, emoční problémy musí mít emoční řešení
-
Není východisko emoce potlačovat, ale ani se jimi řídit – mají fungovat ve spolupráci s rozumem
-
Místo „krocení“ emocí by jim měl rozum vytvořit prostředí, kde se budou moct bezpečně projevovat
-
Často je problém v tom, že si mozek myslí, že si něco pozitivního, nezaslouží, a proto to nedělá
-
Emoce a rozum nemají stejný jazyk, ale rozum se může naučit k emocím přistupovat tak, aby to bylo výhodné
Kapitola 3
-
Morální propast – máme pocit, že potřebujeme „dorovnávat“ bolest nebo potěšení – pokud nám někdo ublíží, ublížíme mu taky, pokud nám někdo něco dá, cítíme vděčnost, atp.
-
Naše hodnoty jsou emocionální a dáváme přednost těm, co jsou nejvýše
- „Růst“ znamená změnu hodnot k více optimálním
- „Zábavné“ jsou hodnoty nahoře
-
Malá a velká sebeúcta jsou jen narcisismus – myslíme si, že jsme speciální, a proto se s námi má zacházet jinak
-
Čím větší extrém, tím více máme tendenci být extrémní v našich soudech - zjistit si kontext
-
Naši identitu tvoří naše zkušenosti
-
Přitahujeme lidi, kteří sdílí naše hodnoty, a odpuzuje ty, kteří ne
-
Emoce nerozlišují čas, rozum ano – představa budoucnosti s jinými hodnotami vyvolá stejnou reakci, jako kdybychom je už měli
Kapitola 4
- Náboženství je pokus najít naději
- Nejvyšší hodnota v žebříčku je „boží“ hodnota, všechno hodnotíme skrze ni, jsme pro ni ochotni obětovat všechno ostatní
- Hodnoty jsou subjektivní a založené na víře
- 3 typy náboženství: spirituální, ideologické, interpersonální
- spirituální – nejstarší, nejvíce risk/odměna, nedá se potvrdit, ani vyvrátit
- ideologie – vznikají na základě vysvětlení si něčeho a víry, že pokud bude svět nějak fungovat, bude lepší, dá se potvrdit i vyvrátit, je rozšířenější a obyčejnější než spirituální
- interpersonální – spory, politika, celebrity, vztahy, atd.
- Tribalismus je efektivní manipulace, která spojuje a dává status nedosažitelnosti – i prosté zpochybňování může být brané za nepřátelské
- Rituály upevňují víru, spojují nás s minulostí, značí důležitost – proč by jinak člověk dělal něco dokola, kdyby to důležité nebylo?
- Oběti, protože lidé cítí stud za svoje špatné činy, a myslí si, že se obětí vykoupí
- Stud je motivátor: Náboženství slíbí konečné řešení problému, který ve skutečnosti nemá řešení, a pokud problém vyřešený není, znamená to, že se nesnažíte dostatečně -> to vyvolá stud -> člověk potřebuje náboženství ještě víc, aby našel naději i přes selhání
- Náboženství se korumpuje, pokud ztratí původní hodnoty a změní je jen proto, aby zachovalo status quo - dovysvětlit
Kapitola 5
- I když Nietzsche psal o síle, samostatnosti, atd., byl slabý, trpěl spoustou nemocí a ostatní se o něho museli starat, jeho knihy neměly velký úspěch
- Nietrzche popsal „řídící morálku“ – člověk je v něčem lepší, a proto si zaslouží věci, a „otrockou morálku“ – člověk je v něčem horší, nebo se obětoval, a proto si zaslouží věci
- Věda je jediné náboženství, které se dokáže zlepšovat
- Lidé před vědou nezažívali stejný růst, jako my teď, neměli z čeho čerpat naději, proto se obraceli na spirituální náboženství – to se s příchodem vědy změnilo a náboženství začaly ztrácet na síle
- Spirituální náboženství jsou nevyvratitelná – tím jsou zdrojem nekonečné naděje
- Nietzsche varoval, že se díky pádu křesťanství (společné a nekonečné víry) rozpoutá spoustu konfliktů, proto byl zhrozený „smrtí Boha“, pádem křesťanství
- Naděje vyžaduje konflikt, existuje jen při chtění změny
- „amor fati“ – bezpodmínečné přijetí života
- Nietzsche tvrdí, že byl lidé měli jednat bez naděje, jen tak se osvobodí
- Naděje je příčina i následek toho, že je všechno špatně
Kapitola 6
-
Rozdíl mezi dítětem a mladistvým je vyvinutí systému hodnot, které leží před slastí
-
Mladistvý přístup k životu je založený na kompromisech – pořád chce co nejvíce slasti a nejméně bolesti, ale na rozdíl od dítěte využívá rozum – stává se pro jen zprostředkovatelem přání ostatních, kdy je plní, aby za jejich neplnění nebyl potrestán
-
Dospělost je přijetí netransakcionality – stojí na tom dělat věci proto, že jsou správné, ne že z nich člověk něco dostane, tyto hodnoty jsou „konečné“ – děláme je jen proto, že se mají dělat
-
Dětství, adolescence a dospělost se neliší věkem, ale motivacemi
-
Děti se učí odměňováním a trestáním hodnoty společnosti, pokud má ale příliš volnou, nebo naopak přísnou výchovu, nikdy se je nenaučí
-
Hodnoty nejde lidi naučit, musí je pochopit a osvojit si je sami kvůli jejich povaze – např. respekt předpokládá dobrovolnost, jinak nejde o respekt
-
Náboženství učí správné hodnoty, ale je jednoduché ho zneužít a obrátit v transakcionistické
-
Následování Nejvyšší hodnoty bezpodmínečně dovede člověka dřív nebo později zbaví lidskosti
-
Podle Kanta je nejpodstatnější to, co určuje významnost, tj. vědomí – dokáže ovlivňovat prostředí
-
Naděje je nutně transakční – nabízí slib lepších zítřků výměnou za určité akce
-
Kant tvrdí, že není morální využívat lidi jako prostředky, ale jako cíle – „rovnice lidstva“, vysvětluji např. i pozitivní vlastnosti a skutky
- Dělat nemorální akce sobě je stejně nemorální, jako je dělat ostatním
-
Každý člověk zlepšující sebe nepřímo zlepšuje společnost a pomáhá ostatním
-
Nežijeme v materiální krizi, ale v krizi vyzrálosti
Kapitola 7
- „Blue Dot Effect“ – mozek si kategorizuje podle očekávání, pokud se vytratí jevy k rozpoznávání, mozek si upraví parametry, aby je začal znovu vidět
- My nejsme konstanta, konstanta je bolest – my se měníme, ale bolest je základním jevem v našem životě, který nevymizí
- Odstranění bolesti z života akorát zvýší naši citlivost na ni
- Bolest není součástí života, ale JE život -> je potřeba si najít smysluplné utrpení, ne se utrpení vyhýbat
- Nezlomnost – vlastnost, kdy se něco stává působením stresu silnější, např. lidské tělo
- Meditace je konfrontace s bolestí, nejde se v ní „zlepšovat“
- Život bez smrti není vzácný, tím pádem ale ani hodnotný
Kapitola 8
- Marketing se po 1920 stal nástrojem, který začal mířit na emoce, ne na rozum
- Existují inovace bolesti a rozptýlení od ní – inovace jsou výhodné pro spotřebitele, ale často se nevyplatí podnikatelů, u rozptýlení je tomu naopak
- Internet nedává lidem, co potřebují, ale co chtějí, je extrémně jednoduché se uzavřít v bublině
- Výběr =/= svoboda
- „Dávat lidem, co chtějí“ je často nemorální, protože to, co chtějí, jim často uškodí
- Svoboda není v tom mít neomezeně možností, ale v tom si moct zvolit svou bolest a oběti
- Demokracie není nejlepší, jen je nejlepší ze všech špatných systémů
- Svoboda vyžaduje vyzrálost a oběti – čím je společnost méně vyzrálá, tím více autoritářský režim potřebuje
Kapitola 9
- Pravděpodobně nás nahradí AI, a možná nám to pomůže
- „Vyhrává“ takový organismus, který dokáže co nejlépe pracovat s informacemi
- Katastrofické scénáře s AI jsou možná jen projekce naší vlastní psychiky a její schopnosti být krutá